Sistemul de reprezentare VAK-AD în NLP

Care este canalul tău preferat VAK-AD?

Simți că există cineva în viața ta cu care pur și simplu nu poți comunica? Orice ai face, pur și simplu nu poți să comunici sau să te conectezi cu această persoană? Sau, poate ai o anumită persoană în viața ta cu care te înțelegi și te conectezi foarte ușor. Acest lucru este cel mai probabil datorat modalităților voastre VAK din NLP, a modului în care tu și ceilalți procesați informațiile.

Ce este sistemul de reprezentare VAK-AD din NLP?

Fiecare dintre noi are un sistem de reprezentare preferat (vizual, auditiv, kinestezic sau auditiv digital)- adesea numit VAK-AD. Conform teoriilor NLP, există trei moduri diferite de procesare a informațiilor: auditiv, vizual și kinestezic. În ţările dezvoltate, studiile arată că şaizeci la sută dintre oameni procesează informaţia într-un mod vizual, douăzeci la sută într-un mod auditiv şi douăzeci la sută în mod kinestezic. Există diferite caracteristici pe care cineva le-ar putea avea în fiecare categorie, de asemenea.

O mare parte a modalităților VAK din NLP este de a cunoaște modul în care tu și ceilalți experimentezi lumea din jurul tău. Este normal să întâlniți oameni cu care nu vă conectați în mod natural. Cunoașterea modului în care o persoană comunică sau procesează informațiile poate face lucrurile puțin mai ușoare, mai ales dacă această persoană este cineva cu care trebuie să comunici în mod regulat, cum ar fi șeful sau colegul tău de muncă.

Vizual (V), auditiv (A), kinestezic (K), gustativ (G) și olfactiv (O) sunt cele cinci modalități senzoriale primare pe care le folosim pentru a experimenta lumea din jurul nostru. Aceste modalități sunt cunoscute și sub denumirea de sisteme reprezentaționale, deoarece sunt principalele moduri prin care reprezentăm, codificăm, stocăm și dăm sens sau limbaj experiențelor noastre.

Adesea, lucrăm cu trei sisteme de reprezentare: vizual, auditiv și kinestezic (denumite stiluri de învățare VAK sau VAK). Deși simțurile primare, gustative și olfactive nu joacă un rol major și sunt adesea incluse în auditiv digital. 

Pentru a vă testa sistemele de reprezentare vizuală, auditivă, kinestezică și digitală NLP, vă rugăm să consultați pagina Test VAK-AD

Preferințele VAK-AD în NLP

Ne folosim toate simțurile și, în funcție de circumstanțe, ne putem concentra pe unul sau mai multe dintre ele – atunci când ascultăm o piesă muzicală preferată, ne putem închide ochii pentru a asculta mai deplin și pentru a experimenta anumite sentimente. 

VAK-ADÎn general, un sistem nu este mai bun decât altul. Totuși, în funcție de context, unul sau mai multe dintre sistemele de reprezentare pot fi mai eficiente: pictorii de peisaj – vizuali, muzicieni – auditivi, sportivi – kinesteziști și matematicieni – digitali. Oamenii de succes au de obicei capacitatea de a folosi toate sistemele de reprezentare și de a-l alege pe cel mai potrivit pentru fiecare situație în parte. În funcție de sistemul (sistemele) de reprezentare preferat(e), puteți prezenta anumite comportamente sau caracteristici. Înainte de a explora aceste comportamente, te rog să reții că, în funcție de ceea ce se întâmplă în viața ta sau de context, poți schimba sistemul(ele) de reprezentare preferat(e).

Robert B. Dilts, în cartea sa „Strategii de geniu” departajează toate recțiile fizice, caracteristice unor metaprograme mentale. Poți folosi aceste informații atât ca să observi și să identifici la ceilalți sitemul primar de reprezentare cât și pentru a învăța și dezvolta pentru tine canalele mai puțin folosite.

Care este postura corpului?

Oamenii, când sunt adânciți în gânduri, adoptă anumite posturi corporale care scot la suprafață sistemul de reprezentare pe care persoana respectivă îl folosește. Prezentăm în continuare câteva exemple tipice:

  • Vizual: lăsarea pe spate, cu capul și umerii ridicați sau rotunjiți, respirație superficială
  • Auditiv: corpul aplecat în față, capul ridicat, umerii trași spre spate, brațele încrucișate
  • Kinestezic: capul și umerii lăsați, respirație profundă

Care sunt semnele?

În cele mai multe situații, când gândesc oamenii semnalizează sau declanșează anumite tipuri de reprezentări, în moduri diferite, care includ: ritmul respirației, „mormăieli și oftaturi”, elemente nonverbale, expresii faciale, pocnituri din degete, scărpinat în cap și așa mai departe. Unele din aceste semnale pot fi însă particulare pentru fiecare individ în parte și este important să fie calibrate. Multe din aceste semnale însă, sunt asociate cu procese senzoriale specifice:

  • Vizual: respirație foarte superficială, privire cu coada ochiului, voce acută și ritm rapid
  • Auditiv: respirație diafragmatică, sprâncene încruntate, voce cu tonalitate și ritm fluctuante, „muzicalitate în voce„
  • Kinestezic: respirație profundă abdominală, voce hârâită cu ritm lent

Care sunt gesturile?

Destul de frecvent, oamenii ating, arată cu degetul sau folosesc gesturi care indică organul de simț pe care îl utilizează când gândesc. Iată câteva exemple tipice:

  • Vizual: atingerea sau arătarea în direcția ochilor, gesturi făcute deasupra nivelului ochilor
  • Auditiv: arătarea spre urechi sau gesticulație în apropierea urechilor, atingerea gurii sau a maxilarului
  • Kinestezic: atingerea pieptului și a regiunii stomacului, gesturi făcute sub gât.

Care sunt mișcările oculare?

Mișcările oculare sunt automate, inconștiente, și scot la suprafață procesele specifice de gândire și sistemul de reprezentare din NLP. Aceste mișcări oculare sunt printre cele mai cunoscute, chiar dacă controversate, descoperiri ale NLP-ului și, potențial, una dintre cele mai valoroase. 

Potrivit NLP, mișcările automate, inconștiente ale ochilor, sau „indicii de accesare a ochilor”, însoțesc adesea anumite procese de gândire și indică accesul și utilizarea anumitor sisteme de reprezentare.

Ca rezultat al acestor studii și al multor ore de observații ale oamenilor din diferite culturi și medii rasiale din întreaga lume, au fost identificate următoarele modele de mișcare a ochilor. În imaginea de mai jos sunt reprezentate tiparele de mișcări oculare așa cum au fost descoperite în NLP.

                                                                Poziția ochilor ca și cum ai privi o altă persoană

Acest model pare să fie constant pentru oamenii dreptaci din întreaga rasă umană (cu posibilă excepție a bascilor și românilor). Studiile ulterioare (Loiselle, 1985 și Buckner, Reese și Reese, 1987) au susținut afirmația NLP că mișcările oculare reflectă și influențează componentele cognitive cheie ale gândirii. 

În mod similar o persoană dreptace va privi în sus și spre dreapta pentru a crea un tablou imaginar, în lateral și spre dreapta pentru a construi sunete, muzică și cuvinte, și în jos și spre dreapta pentru a accesa sentimentele obișnuite și sentimentele construite. Tratați aceste tipare ca pe niște generalizări și calibrati-vă întotdeauna la persoana cu care comunicați. Oamenii invers cerebral (stângacii) își vor aminti și vor construi experiențe în direcția opusă.

Care este limbajul?

O metodă în analiza neuro-lingvistică este căutarea unor tipare lingvistice specifice, cum sunt „predicatele” (cuvintele care se refera la un anumit sistem de reprezentare), care indică un anumit sistem de reprezentare. Predicatele sunt cuvinte cum ar fi verbe, adverbe și adjective care indică acțiuni sau calități prin contrast cu lucrurile. Acest tip de limbaj este folosit la un nivel inconștient. Iată o listă de predicate comune cu bază senzorială:

VAK-AD- Cuvinte

VIZUAL – V: a vedea, a privi, a observa, a clarifica, a străluci, a imagina, nedesluși, a aduce la lumină, arăta, uite, imagine, viziune iată, privire, privește, vezi, contrast, culoare, alb/negru, conturat, schițat, ilustrează, vizualizează, clar/difuz, strălucit, luminos.

AUDITIV – A: a auzi, a asculta, a suna, rezona, răsuna, a formula, zgomotos, a pica fisa, a spune, sunet, șoaptă, țipăt, murmur, zgomot, auzi, ascultă, ritm, vorbește, liniște, spune, melodie, sonor/tăcut, armonios, vocal, șoptit, ritmic, dez/acordat, armonizează, acompaniază.

KINESTEZIC – K: a prinde, a atinge, simțitor/ sensibil, solid, greu, a mânui, aspru, conectează, mișca, simte, prinde, contact, atingere, mângâiere, senzație, greu/ușor, dureros/plăcut, stabil/instabil, susține, slab/puternic, cald/rece, lovitură.

AUDITIV DIGITAL – AD: comparație, înțelege, explică, calcul, deducție, dezvoltă, observație, concepe, logic/ absurd, interpretează, proiectează, rezolvă, consideră, ne/adevărat, in/acceptabil, ne/important, gândire, detaliat/global.

Toți oamenii folosesc aceste trei simțuri în fiecare zi, doar că unul dintre ele este mai dezvoltat, este folosit mai mult decât celelalte, fiind numit sistem predominant de reprezentare.

Aceasta diferența între oameni apare în mod natural, în funcție de ce simț ne este solicitat mai mult. De exemplu, un pictor sau un fotograf va avea un simț vizual mai dezvoltat decât un muzician, care va avea mai bine dezvoltat auzul, sau decat un maseur, care va avea dezvoltat cu precădere simțul tactil.

În continuare, voi prezenta fiecare preferință în parte astfel încât să-ți fie ușor să-ți dai seama dacă o persoana este predominant vizuală, auditivă sau kinestezică și cum anume poți comunica eficient cu fiecare în parte.

Persoanele Vizuale – V

Persoanele cu preferințe vizuale vor avea tendința de a fi organizate și bine îngrijite. De ce? Pentru că vor să arate bine. Pentru ele contează foarte mult ceea ce văd ele și ceea ce văd ceilalți când le observă. Preferă interacțiunile față în față – pentru a vedea cealaltă persoană și pentru a-i observa reacțiile. Poat părea că vorbesc despre subiecte care nu au legătură între ele, pentru că ele văd întreaga imagine și le este ușor să se poziționeze în diferite părți ale imaginii.

Vorbesc mai repede decât populația generală. De ce? Pentru că au o imagine în minte și dacă este o imagine în mișcare, sunt multe de spus în atât de puțin timp încât este nevoie de multe cuvinte! În unele situații pot avea chiar dificultăți în a-și exprima ideile în cuvinte deoarece că ei au o imaginație bogată. Pentru o persoană vizuală este important să vadă sau să i se arate concepte, idei sau cum se face ceva. Vor să vadă imaginea de ansamblu mai mult decât micile detalii. 

Este posibil ca în anumite situații, oamenilor să le fie greu să își amintească ce au spus „vizualii” și să devină confuzi dacă li se dau prea multe instrucțiuni verbale. Cu toate acestea, dacă puteți desena o hartă sau o imagine pentru ei, atunci ei pot vedea ceea ce spuneți. 

Sa nu te simți jignit dacă o persoană vizuală nu îți reține numele din prima, deoarece vizualii rețin mai ușor fețele oamenilor decât numele acestora. Sunt distrași mai degrabă de activitatea vizuală și mai puțin de zgomot (caracteristic auditivilor).

Pentru a comunica mai ușor cu un vizual, tot ce ai de făcut este să-i vorbești exact cum vorbește el, folosind cuvinte care se referă la ceea ce vede, la detaliile imaginilor pe care dorești să i le prezinți. Folosește schițe sau hărți sau imagini atunci când vrei să îi explici ceva și oferă-i șansa să “gândească” cu ochii.

Persoanele Auditive -A

Persoanele cu preferințe auditive vor avea tendința de a fi mai conștiente de schimbarea subtilă a tonului vocii și de a fi mai receptive la anumite tonalități.

Tind să prefere și să-și amintească mai ușor instrucțiunile verbale și învață ascultând și punând întrebări. Se bucură de discuții și preferă comunicarea orală mai degrabă decât cea prin scris. Vorbesc despre probleme și le place să aibe pe cineva disponibil să stea în compania lor. Pentru acești oameni este important să fie auziți. În același timp, pot fi ușor distrași de zgomot sau de sunetele pe care le aud în jur.

Pentru a comunica mai ușor cu un auditiv, folosește cuvinte și expresii (aude, suna, vorbeste, spune, plescaie, plesneste, se armonizează, cade de acord, este pe aceeași lungime de undă, suna bine ceea ce-mi spui) pentru a-l face să înțeleagă. Îi poți explica orice chiar și la telefon, doar vorbind cu el, fiind însă atent la tonul vocii, astfel încât să îi transmiți exact mesajul care vrei să ajungă la celălalt capăt al firului.

Ca să comunici eficient cu o persoană auditivă, aflându-te într-o situație de tip întâlnire sau conferință, încercă să variezi tonul pentru a-ți menține vorbirea fluidă și interesantă pentru ei. De asemenea, poți să subliniezi frazele cheie dacă pronunția ta nu este excelenta, pentru a te asigura că au au înțeles ce ai de comunicat. 

Cântecele și înregistrările audio sunt o modalitate excelentă pentru ei de a învăța, la fel și menținerea prezentărilor destul de scurte, deoarece pot fi ușor distrase de zgomotul exterior. 

Persoanele Kinestezice – K

Persoanele cu preferințe kinestezice vor avea tendința de a vorbi mai încet decât populația generală. De ce? Pentru că au nevoie de timp pentru a intra în contact cu ceea ce simt despre acel subiect. Persoanele kinestezice au dezvoltat, pe lângă simțul tactil, și o puternică conexiune cu propriile emoții și sentimente. Sunt mai sensibili și atenți la corpurile și sentimentele lor și răspund la recompensele fizice, la atingere sau îmbrățișare.

Le este ușor să învețe făcând efectiv acțiunile, mișcând sau atingând lucruri. Se îmbracă și se îngrijesc mai mult pentru confort decât pentru cum arată precum ar face o persoană vizuală. Iau decizii pe baza sentimentelor pe care le au în legătură cu acea situație.

Stau mai aproape de oameni în comparație cu cei cu o preferință vizuală- pentru a simți energia celeilalte persoane. Persoanele „vizuale”, în schimb se vor da înapoi pentru a vedea mai mult despre cealaltă persoană, (limbajul corpului etc.), în poziție de observator uneori.

O persoană kinestezică îți va vorbi în cea mai mare parte a timpului despre senzații fizice, ce simt atingând diferite obiecte și despre emoții și trăiri interioare. Deciziile pe care le iau sunt predominant bazate pe sentimentele sau emoțiile de moment pe care le au în acea situație. Cuvintele cele mai des utilizate sunt: “impact, atingere, aspru, tensiune, greu, ușor, dificil, nepăsător, sensibil, emotiv, tandru, concret, precis, solid…”

Când vorbesc despre ceea ce fac, vor folosi expresii precum: “simt, cred, înțeleg, se strecoară, te implici, contactez, sunt mână în mână, țin cu dinții, sunt preocupat, sunt apăsat, mă simt eliberat, te-ai prins ce am vrut să spun, te simți în stare să o iei de la capăt, ești beton, te îmbrațișez, te susțin în ce ai de făcut …”

Pentru a comunica mai ușor cu o persoană kinestezică, vorbeste-i despre ceea ce simți și despre ceea ce simte el și lasă-l să facă ce are de făcut și să simtă pe pielea lui cum este să facă acel lucru. Teoria fără emoții nu reprezintă mare lucru pentru el.

Persoanele Auditiv Digitale – AD

Persoanele cu o preferință digitală auditivă folosesc mai puțin simțurile pentru a culege informații din exterior. Ei vor avea tendința de a avea nevoie să înțeleagă lumea și lucrurile, în general. Sunt acele persoane care trebuie să găsească un sens în orice și să înțeleagă lucrurile la nivel rațional. Acești oameni vorbesc mult, poate prea mult, cu ei înșiși și își fac o groază de scenarii (de cele mai multe ori negative) în cap. Vorbesc singuri și poartă conversații mai mult în mintea lor (dialogul interior) ca și cum ar vorbi cu tine. Adesea ei vor spune că își amintesc că au discutat ceva cu tine, când de fapt nu ai avut conversația în realitate. Au făcut-o, totuși, în mintea lor!

Oamenii auditiv digitali trebuie să înțeleagă de ce ceva este important; instrucțiunile trebuie să aibă sens, totul trebuie să fie ordonat și logic. Când le prezentați informații, ei vor lua adesea notițe și vor concentra detaliile pentru a da ulterior sens. Se vor aștepta și probabil au un anumit grad de cunoștințe tehnice. Pot părea nepasionați și prea calculați în tot ceea ce fac.

Ei reprezintă mai mult de 50% dintre oamenii din lumea corporatistă sau din poliție, firmele de inginerie, avocații, politicienii, arhitecții, etc. Să poți folosi limbajul auditiv digital, în lumea corporatistă, este primordial pentru a-ți înțelege clienții și, de asemenea, pentru ca aceștia să te înțeleagă. Ei vor folosi cuvinte precum rezultate, sisteme, procese, analize, control, proceduri și multe altele din categoria acesta.

Cum învățăm în functie de preferințele VAK-AD?

Fiecare dintre noi avem sisteme de reprezentare preferate. De exemplu, atunci când învățăm ceva nou, unii dintre noi ar putea prefera să-l vadă sau să-și imagineze că se realizează, alții trebuie să audă cum să o facă, alții trebuie să-și facă o impresie și, totuși, alții trebuie să dea sens lucrurilor.

  • Vizualii: cei care au nevoie să vadă imagini și grafice pentru a le vizualiza.
  • Auditivii: cei care au nevoie să audă informațiile.
  • Kinestezicii: cei care trebuie să se angajeze într-o activitate pentru a înțelege un concept.

Cum învață persoanele Vizuale?

O persoană care gândește vizual procesează rapid informațiile, folosește frecvent limbajul descriptiv și efectuează o mulțime de gesturi cu mâinile. Pentru o persoană vizuală este important să vadă sau să i se arate concepte, idei sau cum se face ceva. Vor să vadă imaginea de ansamblu mai mult decât micile detalii. De obicei, vor folosi expresii de genul „Se pare că avem o situație incompletă”.

Cineva care învață vizual are un simț spațial și al direcției excelent. Ei sunt buni de obicei la citirea hărților și pot înțelege cu ușurință ceva doar citind. Adesea, ei cred că „a vedea înseamnă a crede”.

Ei pot vizualiza cu ușurință obiecte, așa că asamblarea unei mese de sufragerie de la Ikea este simplă pentru ei mai ales atunci când li se prezintă schema.

Persoanele vizuale sunt adesea deosebit de creativie și se implică în design, fotografie, arhitectură sau profesii care necesită un bun simț al orientării și al planificării.

Cum învață persoanele Auditive?

Cineva care este auditiv este mai ritmat și vor face lucrurile în secvențe fiind capabili să-și amintească mai ușor instrucțiuni verbale decât cele vizuale. Învață ascultând și punând întrebări. Prezentările orale și examenele ajută la acest stil de învățare sau de a spune și recita cu voce tare ceea ce au citit sau auzit. De obicei, sunt buni să-ți repete lucrurile și să spună lucruri precum „Am lucrat împreună în armonie”, care este o frază auditivă.

Îți amintești masa aceea de la Ikea? Ar fi bine să le oferiți lor cu un set complet de instrucțiuni, sau mai bine; citește-le cu voce tare, deoarece o schemă nu va funcționa la fel de bine (precum ar funcționa la vizuali).

Persoanele auditive se descurcă cel mai bine ascultând și se bazează pe auz și vorbire pentru a procesa informații. Fii atent dacă ești într-o relație cu o persoană care învață prin auz, deoarece își va aminti fiecare detaliu al conversației voastre într-o ceartă!

Cum învață persoanele Kinestezice?

Oamenii kinestezici procesează mult mai lent informațiile, își iau timpul vorbind și răspund mai bine la atingere și recompensele fizice. Cineva care este kinestezic ar putea spune ceva de genul „Am o problemă care cântărește foarte mult”, indicând faptul că își simt fizic problema.

Oamenii care învață kinestezic preferă să fie „în mișcare și să facă” deoarece răspund cel mai bine la a fi activi atunci când învață. Dacă ați avut vreodată un coleg de clasă sau de birou care nu putea să stea nemișcat în timpul orei sau a șesinței și trebuia mereu să facă ceva, acea persoană a fost probabil un elev/ coleg kinestezic.

Oamenii care au un stil de învățare kinestezic se luptă adesea să învețe prin mijloace tradiționale și activități sedentare, cum ar fi prelegeri și conferințe. Mintea lor pur și simplu nu poate face legătura că fac ceva atunci când ascultă sau observă. Ei trebuie să se ridice și să se implice în acțiune. Dincolo de faptul că le este greu să stea nemișcați, cei care învață kinestezic sunt adesea oameni cu energie multă care sunt angajați în sport sau activități ce implică mișcare.

Înțelegerea diferitelor stiluri lor de învățare vă vor îmbunătăți comunicarea și vor ajuta la prevenirea frustrării sau a neînțelegerii. Ați putea crede că un o persoană vizuală nu este interesată de ceea ce spuneți sau că o persoană kinestezică este nepoliticoasă sau perturbatoare, prin faptul că nu se poate concentra. Calibrează-ți discursul, structurează diferit informațiile sau implică-i într-un exercițiu activ de grup și vei vedea îmbunătățiri.

Cum învață persoanele Auditiv Digitale?

Auditiv Digital- AD, nu este un sistem analog ca celelalte sisteme de reprezentare și nu are legătură cu niciun organ senzorial specific. Pentru a sublinia diferența dintre cum percepe informația un auditiv și auditiv digital, iată un exemplu:

Auditiv – A: Mi-ai oferit o soluție care sună bine și aș dori să aud mai multe despre asta.

Auditiv Digital- AD: Mi-ai oferit o soluție care are sens și aș dori mai multe detalii.

O persoană auditivă poate spune: „Nu aud ce spui” sau „Acesta nu sună corect. O persoană auditiv digitală poate spune: „Nu există nicio logică în ceea ce spui” sau „Acest lucru nu are sens”. Persoana auditiv digitală folosește cuvinte precum logică, bun simț, rațiune, sistem, înțelege, gândește, analizează, cunoaște, învață și expresii precum: „voi lua în considerare ideea ta”, „pentru a rezuma”, „are sens”, etc. 

Învață rezolvând lucrurile în mintea lor. De multe ori se gândesc mai mult înainte de a deschide gura și le este dificil să fie spontani, pentru că le place să gândească bine lucrurile. Pentru ei logica și rațiunea joacă un rol cheie în procesul decizional, la fel ca faptele și cifrele. În felul acesta vor intra în conflict cu persoanele preponderent emoționale (mai ales femeile), neînțelegând în cea mai mare parte a timpului ce anume le transmit nonverbal.

Memorează prin pași, proceduri sau secvențe. Mulți oameni de știință și inventatori au o capacitate foarte dezvoltată de a vizualiza (analogic sau digital) lucrurile.

Test VAK-AD:

Cât de bine te cunoști pe tine și pe cei din jurul tău? Există momente când spui și faci lucruri pe care ai vrea să nu le faci? Alteori, te surprinzi făcând lucruri pe care nu credeai că le poți face niciodată? Cu cât te cunoști mai mult pe tine și pe ceilalți, cu atât deciziile tale vor fi mai bune și viața ta va deveni mai bogată. Utilizarea sistemelor de reprezentare NLP vă poate accelera foarte mult capacitatea de a ști cum funcționează cu adevărat mintea.

Fă acest test VAD-AD cu prietenii tăi pentru a înțelege mai bine preferințele lor și pentru a-ți îmbunătăți relațiile cu cei din jur. Dacă ai făcut testul și ai obținut un scor scăzut la unul sau mai multe dintre sisteme, poate ești curios(ă) să explorezi modul în care acest lucru îți afectează experiențele de viață printr-o sesiune de coaching sau NLP.

Noi îți putem oferi o sesiune consultativă GRATUITĂ, de 20 minute prin care să-ți clarifici obiectivele și nevoile de dezvoltare. Ne poți contacta direct completând formularul de mai jos:

Default value

Sunt coach profesionist și master NLP, și îmi dedic activitatea susținerii oamenilor în atingerea obiectivelor lor. În articolele mele, mă bazez pe studii științifice, cărți de psihologie și dezvoltare personală, dar și pe experiența mea practică de coaching. Îmbin tehnici NLP cu metode de coaching pentru a oferi soluții practice și eficiente.